Fiind „eco” este în trend, așa că multe companii din diferite industrii își promovează produsele ca fiind prietenoase cu mediul. Cu toate acestea, nu întotdeauna aceasta corespunde realității. Și tocmai asta se pregătește să se schimbe. În doar o lună, Parlamentul European urmează să voteze asupra unor noi reglementări în această privință.
Ce se poate schimba în practică?
Cunoașteți termenul „greenwashing”? În traducere liberă, înseamnă pur și simplu „marketing ecologic” sau „minciună ecologică”. Așa cum explică Wikipedia, este „fenomenul de a crea impresia la clienții care caută produse fabricate în conformitate cu principiile ecologiei și protecției mediului că produsul sau compania care îl produce sunt în armonie cu natura și ecologia.”
Cum intenționează Parlamentul European să lupte împotriva acestui fenomen?
Produs ecologic?
Trebuie dovedit Conform studiilor din 2020, în cazul a peste jumătate dintre produsele marcate drept ecologice, nu a fost posibil să se verifice dacă sunt cu adevărat așa. Astfel, un client care alegea un anumit produs tocmai pentru caracterul său ecologic nu putea fi cu adevărat sigur dacă acesta este fabricat într-un mod prietenos cu mediul înconjurător. Noile reglementări prevăd schimbări drastice pentru a elimina de pe piață producătorii necinstiți care recurg la „greenwashing”.
Principalele prevederi sunt următoarele:
- Reclamanții care utilizează termeni precum „prietenos cu mediul”, „natural”, „biodegradabil” sau „eco” vor trebui să furnizeze documente care să ateste aceste caracteristici;
- Termenul de valabilitate al unui produs trebuie indicat în mod clar;
- Toate produsele etichetate ca „neutre” sau „pozitive” pentru mediu vor fi supuse unui control riguros;
- Produsele marcate drept rezultat al „dezvoltării durabile” trebuie să dețină o certificare care să confirme acest lucru;
- Este interzisă încurajarea utilizatorilor să cumpere elemente noi pentru dispozitive schimbabile (de exemplu, cartușe de imprimantă) înainte de a utiliza pe deplin cele existente;
- Posibilitatea de a repara – este interzisă promovarea produselor ca fiind reparabile dacă, în realitate, nu există această posibilitate.
Și ceea ce este interesant
Noile reglementări privind „greenwashingul” se referă și la software. Acesta se aplică atât calculatoarelor, cât și dispozitivelor mobile.
Producătorilor le este interzis să prezinte actualizări drept „esențiale” dacă nu aduc modificări semnificative.
Atenție – acest lucru se aplică și îmbunătățirilor funcțiilor existente, iar majoritatea actualizărilor ale sistemelor Windows se bazează tocmai pe acest aspect. În plus, nicio companie nu va putea afirma că produsele sale sunt neutre din punct de vedere climatic, deoarece elimină dioxidul de carbon produs în timpul fabricației prin plantarea de arbori și păduri.