Internetul în avion – tot ce trebuie sa ști!

Zborul cu avionul are multe avantaje în comparație cu călătoriile cu avionul sau trenul, dar are și o mare problemă: accesul la internet in avion. Cum funcționează și ce posibilități există pentru a utiliza internetul în avion?

Un tezaur nesfârșit al cunoașterii umane, un mod rapid de comunicare cu oricine și oricând sau doar o modalitate de a-ți omorî timpul.

Internetul este deosebit de util pentru toți cei care călătoresc cu avionul. Așteptarea înainte de zbor este lungă și plictisitoare, procedurile sunt adesea stresante, iar în cazul Romaniei, majoritatea zborurilor sunt internaționale, deci accesul la internet valorează cât aurul. Conexiunea la rețea este garantată la aeroporturi, dar ce se întâmplă cu avioanele?

De unde vine internetul în avioane?

Dacă vă pregătiți pentru primul dvs. zbor sau dacă ultimul dvs. zbor a avut loc acum mulți ani, am o veste bună pentru dvs.: da, în zilele noastre puteți să vă conectați la internet în avioane prin WiFi.

Aceasta este posibil datorită utilizării a unuia dintre cele trei sisteme în avioane: ATG, Ku-Band sau Ka-Band.

ATG

În sistemul ATG (sistemul de transmisie aer-sol), două antene sunt instalate în partea inferioară a avionului, care captează semnalul de la stațiile terestre și îl transmit apoi la un server aflat la bordul avionului. Serverul este conectat la un router WiFi, prin intermediul căruia pasagerii obțin acces la internet. Datorită specificului său, sistemul ATG este prezent numai în avioanele care zboară pe distanțe relativ scurte. Acesta oferă o viteză de conexiune între 3 Mb/s și 10 Mb/s.

KU Band

Al doilea sistem este Ku-Band, care se bazează pe comunicare radio în benzile de frecvență 11,7-12,7 GHz și 14-14,5 GHz. În sistemul Ku-Band, antena se află în partea superioară a avionului, iar semnalul este captat de la sateliți care orbitează în jurul Pământului. Internetul în sistemul Ku-Band este mult mai rapid, oferind o viteză de până la 50 Mb/s.

Cu toate acestea, viteza finală a internetului in avion pentru un singur pasager depinde de numărul de persoane de la bord și de cât de mult încarcă acestea rețeaua. Dacă doar câteva persoane navighează pe rețelele sociale sau folosesc aplicații de mesagerie, conexiunea va rămâne fluidă.

Dacă zeci de persoane decid să urmărească Netflix sau YouTube în același timp, lățimea de bandă va scădea foarte rapid. Datorită dependenței de sateliți, sistemul Ku-Band este prezent în avioanele care zboară pe rute lungi și adesea transcontinentale.

KA Band

Pe de altă parte, Ka-Band este un sistem care funcționează foarte similar cu Ku. Ka are o frecvență de operare mai mare – în benzile de frecvență 18,3-18,8 GHz și 19,7-20,2 GHz, ceea ce îi conferă o lățime de bandă mai mare decât Ku.

Cu toate acestea, Ku-Band este mai larg utilizat și are o poziție stabilă în comparație cu Ka-Band, care este relativ nou și în curs de dezvoltare.

Instalarea echipamentului necesar pentru a utiliza Ku este și mai ieftină și mai ușoară decât în cazul Ka.

EAN

Un alt sistem relativ nou este EAN (European Aviation Network), o rețea hibridă creată de Deutsche Telekom din Germania, Immersat din Marea Britanie și Nokia, lansată în 2017. În sistemul EAN, avioanele sunt echipate atât cu antene inferioare, cât și superioare.

Antenele inferioare folosesc semnal terestru provenit de la una dintre cele 300 de puncte celulare LTE distribuite în statele membre ale UE, iar atunci când acesta nu este disponibil, avionul trece la semnalul captat de antena superioară, care preia semnalul satelitar.

Rețeaua EAN este utilizată de unele companii aeriene, printre care Lufthansa, British Airways și Aegean Airlines din Grecia.

Ce companii aeriene oferă internet în avion?

Deși instalarea infrastructurii necesare pentru a oferi pasagerilor acces la internet nu este ieftină, este greu să găsești în prezent companii aeriene care să nu ofere deloc internet pasagerilor.

În 2021, Wizz Air a luat și ea aceeași măsură. WiFi poate fi găsit și în aeronavele deja menționate, precum Lufthansa, British Airways, Aegean Airlines, dar și Turkish Airlines, KLM, Iberia, Finnair, Austrian Airlines sau EasyJet.

Cât costă accesul la internet în avion?

Ei bine, răspunsul pe care mulți nu-l doresc: depinde.

Luând în considerare că călătoriți cu un avion dotat cu infrastructura potrivită, prețul va depinde de durata zborului, de clasa în care călătoriți și de modul în care doriți să utilizați internetul – pentru pachetele dedicate vizionării de filme, prețurile vor fi mai ridicate în comparație cu pachetele pentru navigarea „obișnuită” pe internet.

Într-o simplificare extremă, prețul internetului în avion variază de la câteva euro la câteva zeci de euro. Pentru disponibilitate și tarife, trebuie să întrebați operatorul aerian.

Ce se întâmplă cu internetul de pe telefon?

Este cunoscut faptul că după decolare nu este permisă utilizarea telefoanelor și smartphone-urilor – mai exact a conexiunii la rețeaua mobilă, deoarece aceasta interferează cu sistemele de navigație din avioane. Cu toate acestea, nu există restricții în utilizarea dispozitivului în modul offline (cunoscut și sub numele de modul avion).

Cu toate acestea, dacă ati uitat sau intenționat nu ați activat modul avion, avionul nu se va prăbuși în pistă.

Câteva dispozitive conectate la internet in avion nu vor crea mari probleme piloților, dar telefonul dvs. va consuma și mai multă energie în plus. De ce? Deoarece la altitudinea de zbor, telefonul nu poate primi semnalul telefoniei mobile, așa că va căuta în mod inutil semnalul și bateria se va descărca mai repede decât este necesar în mod real.

5G gratuit în avioanele din spațiul aerian al Uniunii Europene La sfârșitul lunii noiembrie 2022, Comisia Europeană a anunțat un plan destul de ambițios, potrivit căruia toți operatorii care zboară în spațiul aerian al Uniunii Europene vor putea oferi acces la rețeaua 5G.

Ambițios, deoarece, ținând cont atât de restricțiile sistemelor de navigație, cât și de rețeaua terestră, CE presupune că vor fi instalate stații bază speciale la bordul aeronavelor. Acestea vor fi puncte de acces care se vor conecta la sateliți și vor redirecționa traficul către rețelele 5G și LTE.

Așa cum a declarat UE în acea perioadă, data cea mai devreme posibilă pentru implementarea acestor soluții în aeronave este mijlocul anului 2023.

Spune-ti parerea

      Leave a reply

      nineteen − five =

      ggtech
      Logo
      Compare items
      • Total (0)
      Compare
      0